ÚVODNÍ STRÁNKATECHNICKÝ RÁDCE

 
Pneumatiky RunFlat

Označení Runflat nesou pneumatiky, které jsou schopny pokračovat v jízdě i při defektu nebo ztrátě tlaku. Takzvané dojezdové pneumatiky používá řada automobilek a nahrazuje jimi rezervní kolo nebo sadu na opravu pneumatik. Runflatové pneumatiky však mají vyšší pořizovací cenu a jejich provoz je rovněž nákladnější. Podmínkou používání těchto pneumatik je systém kontroly tlaku v pneumatikách (TPMS).
Princip funkce pneumatik
Runflat je založen na myšlence použití vyztužených bočnic pneumatiky. Pokud totiž běžná pneumatika ztratí tlak, jednoduše se pod tíhou vozidla zbortí. Patky pláště se pak mohou svléknout z ráfku nebo se může prorazit bočnice. Po několika kilometrech jízdy se pak obyčejná pneumatika úplně zničí.
Naproti tomu
zpevněné bočnice pneumatiky Runflat udrží pneumatiku na ráfku i při úplné ztrátě vzduchu. Vyztužené bočnice unesou váhu vozidla a při snížené maximální rychlosti (obvykle 80 km/h) vydrží jízdu 100 až 1000 km (viz reklamní údaje výrobců).
Oprava defektu Runflatových pneumatik však není možná!

Označení dojezdových pneumatik různých výrobců:

Bridgestone RFT
Continental SSR,CSR
Dunlop DSST, ROF
Firestone RFT
GoodYear EMT, ROF (RunOnFlat)
Hankook RunFlat
Michelin ZP
Nokian RunFlat
Pirelli R/F, RUNFLAT
Vredestein VRFC
Yokohama Run Flat

Systém monitorování tlaku v pneumatikách
Protože runflatové pneumatiky po ztrátě tlaku jednoduše pokračují v jízdě, aniž by méně zkušený řidič zaregistroval možný defekt, použití pneumatik typu Runflat vyžaduje přítomnost palubního systému. Tento systém dává řidiči vědět, o poklesu tlaku v pneumatice a nutnosti servisu.
Používají se dvě technologie:

odrážka

TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Přímý měřící systém s čidlem přímo v pneumatice. Součástí čidla je senzor tlaku, teploty, baterie a vysílač pro radiový přenos dat do palubní jednotky vozidla
 

odrážka

DDS (Deflation Detection System). Nepřímý měřící systém, který získává signál ze systému ABS.

Pneumatiky PAX
PAX je typ Runflat pneumatiky vyvinutý společností Michelin.
Charakteristickým rysem systému PAX, kterým se odlišuje od všech ostatních systémů typu Runflat, je mechanické uchycení patky k ráfku kola a použití podpůrného obvodového prstence uvnitř pneumatiky. Pneumatika dovoluje řidiči pokračovat sníženou rychlostí (80 km/h) při úplné ztrátě tlaku až do vzdálenosti 200 km.
Od roku 2008 Michelin i přes některé výhody tohoto systému od jeho použití ustupuje. Největší kritika se vznáší na vysoké náklady při výměně pneumatik. Při opravách defektů je nutné používat speciální vybavení, kterými disponují jen některé servisy a skutečnost, že výrobci automobilů mají k dispozici několik dalších technologií  pneumatik pro dojezd v případě defektu.